farmor <3

har pratat med Oma (=farmor) i telefon för en liten stund sen =)
jag berättade att jag inte kunde komma nästa vecka för att jag skulle umgås med vännerna som äntligen kan umgås.
jag sa att jag kommer veckan efter nyår istället och hon sa att det var okej, "du ska väl handla på rean nu va, med dina vänner" ^^
hon är så söt min lilla farmor. med sin tyska brytning haha =)
det är så synd att hon flyttat så långt ifrån oss. hade hon bott kvar i Olofström eller Bromölla hade jag hälsat på oftare.

jag kommer ihåg när jag var liten, så brukade vi gå på cykelvägen vid det 2a huset jag bodde i. och när jag var hos farmor när hon bodde i Olofström så lekte jag alltid med hennes prydnadsdockor. och hon hade en dockbarnvagn till mig där och lite andra kramdjur. jag hade till och med ett eget rum jag sov i, "mitt" rum.
hennes syster, Jeanette, var ibland på besök från Tyskland. och då var vi ofta ute och gick och dom lagade mat tillsammans.
några gånger var vi hos Maria (min farbrors svärmor) hennes man Hasse, Hasses dotter Maria (ja hon heter också det) och deras hund Daisy och Marias (Hasses dotter) hund som jag inte kommer ihåg namnet på. dom bodde i Ängelholm.
nu lever tyvärr inte Maria (den äldre) mer. hon dog i en bilolycka för några år sen =(

och så var vi hos min pappas kusin och hennes man och dotter i Tyskland en gång. på skolavslutningsdagen i 4an åkte vi dit - jag, farmor och Mats (farmors man). där var vi en vecka. vi hade roligt, handlade, åkte och badade och bara njöt. riktigt fint hus hade dom, med stor fin trädgård i ett fint villakvarter.
jag och Aileen (min nästkusin) kollade på Spirit, ni vet den tecknade filmen om en häst, på tyska. och jag som precis slutat 4an förstod ju såklart knappt nåt av det dom sa i filmen ^^
men vi hade lika roligt ändå när vi lekte, fast att vi inte förstod varandra. farmor lärde mig några viktiga ord på tyska som var bra att kunna när jag skulle försöka prata med dom.

när farmor bodde i Bromölla så var jag ute ibland och lekte med några andra barn som bodde där. och ibland så var det några andra barn som var elaka mot mig och dom barnen jag lekte med haha ^^
jag kommer inte ihåg så mycket från när hon bodde i Bromölla, det var väääldigt längesen, innan Olofström.

jag hoppas att när hon inte har nåt kvar där nere i Kävlinge, så flyttar hon upp hit till Sölvesborg eller i närheten iaf. det skulle bli så mycket lättare och roligare. då hade jag kunnat hälsa på oftare och vi hade kunnat prata mer och hon hade kunnat lära mig mer tyska, vilket jag gärna hade velat. eftersom farfar inte finns längre så kan inte han lära mig. och pappa har aldrig tid =/

på tal om farfar så var det på Julafton 8 år sen han dog. han blev bara 71 =(
visste inte om jag ville skriva om det, för jag är så himla känslig, att bara jag tänker på farfar kan jag börja gråta =(
saknar farfar så himla mycket. han sa alltid att han ville se oss ta studenten och gifta oss och skaffa familj. han hann inte ens se mig konfirmeras, inte ens när jag började på högstadiet fanns han hos oss.
usch, nu börjar jag lipa som en unge. så pinsamt men jag kan inte hjälpa det. inte ens efter 8 år går det att tänka på farfar utan att börja gråta.
jag är så arg på mig själv för att jag inte träffar farmor så ofta. snart kanske det är för sent =(

nej, nu ska vi inte tänka så. hemska tankar! bort bort bort!
jag trodde aldrig jag skulle kunna skriva såhär mycket om nåt sånt. men det visade sig att jag kan, så jag tänkte att nån dag så skriver jag ett inlägg om farfar om när vi var små. hur snäll han var och så =)
ni behöver såklart inte läsa det, jag tvingar er inte och inte nån annan heller!
jag kom på att det står inte så mycket om vad farmor hittade på med Pontus, det beror på 2 olika saker. 1. jag var farmors första och enda flicke-barnbarn. 2. bloggen handlar ju om mig! =P

men nu vill ni väl inte läsa mer, och det slipper ni! sov gott på er ;*

/fridis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0